SV-Viceversa

Informatie over uiterlijke verzorging en medische hulp

Rollator – veilig in beweging

Veel mensen kijken er eerst wat moeilijk tegenaan. Een rollator vinden ze nog niks voor hen. Ook al zeggen omstanders dat ze er echt baat bij zouden hebben. Loop je ietwat moeilijk of zijn je stappen soms wat onzeker, dan is zo’n hulpmiddel echt wel de overweging waard. Dit hulpmiddel is niet alleen ideaal bij bewegen maar ook bij stilstaan. Als je lang rechtop staat, heb je zo wel een goede steun bij de hand.

Van zwaar wandelhekje naar kunststof roller

De rollator is een van de beste hulpmiddelen om je overeind te houden en je overal naar toe te laten gaan. De geschiedenis begon met zware, stalen hulpmiddelen. Het waren zeer degelijke toestellen maar jammer genoeg niet licht, dus wel wat onhandig om vooruit te duwen. Dit type is nu natuurlijk achterhaald. Moderne modellen zijn lichtgewicht toestellen. Je merkt bijna niet meer dat je iets voortduwt. Je hebt hem je ook in een mum van tijd in elkaar gevouwen, bijvoorbeeld als je hem in een auto mee wilt nemen. Heel vaak zit er een handig opbergvak aan je hulpmiddel zodat je bij het winkelen geen mandje hoeft te nemen.

Even lekker zitten

Het mooie van een rollator is dat je niet alleen een rijhulp hebt. Je neemt namelijk zo ook je eigen zitje mee. Wil je buiten in het zonnetje ergens even neerstrijken? Gewoon met je hulpmiddel ernaartoe lopen en dan gaan zitten. De meeste modellen hebben namelijk een zitting en zijn zo als stoel te gebruiken. Er is wel verschil. De goedkopere types laten je op hard plastic zitten terwijl de luxere soorten meer comfort bieden op zittingen van nylon. Als je vrij vaak even lekker wilt zitten op je rollator zijn die laatste aan te bevelen.

De rollator thuis een sta-in-de-weg?

Ja, decennia terug. Tegenwoordig zijn alle moderne rollators in te klappen of op te vouwen, zodat ze binnen ruimtebesparend kunnen worden neergezet. Er zijn twee soorten:

• Voorzien van kruisframe
  • Voorzien van normaal frame

Je vierwielige looprek kan een kruisframe hebben. Daarmee klap je het rek met slechts een enkele beweging op. Gewoon het koordje op de zitting gebruiken en het hulpmiddel schuift mooi in elkaar. Om vervolgens toch op zijn wielen overeind te blijven. Dit is het ideale frame. Oudere modellen hebben een normaal frame. Die moet je met twee handen in elkaar klappen. Daarna zal zo’n model omvallen, dus je moet die tegen de muur laten steunen of op de grond vlijen. Dat is dus meer werk en je moet ook tweemaal krom: eenmaal om de rollator op de grond te leggen en eenmaal om hem weer op te pakken. Het kruisframe is dus wel veel handiger.

Hoe rolt de rollator?

Het looprek had ze niet maar een rollator natuurlijk wel: wielen. Er vallen drie soorten te onderscheiden:

1. luchtbanden;
  2. zachte wielen;
  3. harde wielen.

De keuze wordt bepaald door je gebruik. Het hulpmiddel met luchtbanden is ideaal voor buitenshuis en voor wat onregelmatiger wegdek. Rollators met zachte wielen kunnen ook stootjes opvangen maar wel minder. Deze zijn goed voor binnen en tochtjes naar bijvoorbeeld de supermarkt. Een Rollator met hardere wielen zijn eigenlijk alleen bedoeld voor binnenshuis, voor tegel- of tapijtvloeren.