SV-Viceversa

Informatie over uiterlijke verzorging en medische hulp

Wat is propolis?

Veel mensen zullen geen idee hebben van wat propolis is en wat je hiermee kunt. Ze weten waarschijnlijk niet eens in wat voor productcategorie ze het zouden moeten plaatsen. En dat is begrijpelijk, het is een nog relatief onbekend product. Wat is propolis nu precies? Het is iets wat gemaakt wordt door bijen, om ervoor te zorgen dat het bijenvolk gezond blijft. Maar niet alleen op deze beestjes heeft het een positieve werking, ook voor mensen heeft het veel gezondheidsvoordelen. Dit was millennia gelden al bekend bij verschillende volken, maar bij ons was deze kennis eigenlijk wat weggezakt. De laatste jaren zien we echter een opmars van dit product!

Gebruik van propolis

Alles wat dieren maken, doen ze natuurlijk in eerste instantie voor zichzelf. Hoe maken bijen propolis en waar gebruiken zij het voor? Ze maken het door hars van verschillende bomen te mengen met pollen, was en sappen uit hun eigen lichaam. Op deze manier creëren ze eigenlijk een natuurlijk antibioticum. Ze smeren dit eindproduct vervolgens in gaatjes en kieren van de bijenkorf, om de korf en dus het bijenvolk te beschermen tegen:

• schimmels
  • virussen
  • bacteriën

Maar niet alleen bijen hebben baat bij dit natuurlijke antibioticum. Al millennia geleden ontdekten mensen de krachtige eigenschappen van propolis en gingen dit ook zelf gebruiken. De oude Egyptenaren, Grieken en Romeinen gebruikten het om wonden mee te behandelen en in India gebruikte men propolispoeder voor het conserveren van voedsel. Maar zoals het met zoveel kennis over de natuur is gegaan, is ook de kennis hierover eigenlijk verloren gegaan. Vele eeuwen lang heeft de mensheid hier eigenlijk maar weinig gebruik van gemaakt. We zien nu echter een opleving van interesse in krachtige eigenschappen van natuurlijke producten. Mensen zoeken steeds vaker naar alternatieven voor medicatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er ook weer meer interesse is gekomen voor propolis.

Hoe gebruik je het?

Als jij ook graag gebruik maakt van de genezende kracht die in de natuur zelf te vinden zijn, dan wil je natuurlijk graag weten waar je propolis kunt kopen en hoe je dit kunt gebruiken in je dagelijkse leven. Dit bijenproduct wordt verwerkt in verschillende vormen, zodat je het op verschillende manieren toe kunt passen. Zo wordt er tinctuur en spray van gemaakt, maar ook capsules, pastilles en extracten. Ook kun je zalf kopen waar het in is verwerkt, of siroop, druppels of zuigtabletten. Er zijn zelfs tandpasta’s te koop waar het in is verwerkt! Zo zie je dat er dus voor iedereen wel een geschikt propolis product te vinden is. Waarvoor gebruik je het? Je gebruikt het om je immuunsysteem en je weerstand te verhogen. Daarnaast kan het ook een positief effect hebben als je last hebt van allergische reacties, denk aan eczeem, hooikoorts of bijholteontsteking. Ook verbetert het de conditie van je tandvlees en je mondholte, wat de reden is dat het ook in tandpasta verwerkt wordt. Al met al kan het dus echt veel positieve effecten op je lichaam hebben. Wil je hier ook van profiteren, ga dan naar superfoodstore – zij bieden verschillende producten met propolis aan!